< Back to projects

IMAGINE

TheDutchBrewhouse speelt neoklassiek werk van de razend populaire Nils Frahm en een gloednieuwe compositie 'Imagine' van filmcomponist Matthijs Kieboom in een unieke versie voor strijktrio en slagwerk. Waar Frahms neoklassieke muziek zich onderscheidt door zijn beeldende kracht, zoekt Kieboom steeds opnieuw naar een originele manier om filmbeelden te ondersteunen of te versterken. IMAGINE is een muzikale ode aan de verbeelding, waarbij je kunt wegdromen en je gedachtes en emoties de vrije loop kunt laten.

TheDutchBrewhouse

Lonneke van Straalen - viool

Laura Kieboom - altviool

Geneviève Verhage - cello

SeongYeon Kong - slagwerk

IMAGINE is een samenwerkingsproject tussen TheDucthBrewhouse en TROMP Percussion

Tour

Zaterdag 27 december 2025 Stadsgehoorzaal Leiden (première)

Woensdag 28 januari 2026 Cloud Nine TivoliVredenburg Utrecht

Donderdag 29 januari 2026 Muziekgebouw Eindhoven

Zaterdag 31 januari 2026 Toonzaal Den Bosch

Programma

Imagine (2025) - Matthijs Kieboom

Because This Must Be - Nils Frahm

Ambre - Nils Frahm

Some - Nils Frahm

You - Nils Frahm

Towards Zero - Nils Frahm

De muziek van Nils Frahm is gearrangeerd door Hugo Bouma.

De compositie Imagine van Matthijs Kieboom is opgebouwd uit vijf delen. Elk deel is geïnspireerd op een universeel thema waar ieder mens op een eigen manier een relatie mee heeft; stilte, licht & donker, dromen, het onbekende en oneindigheid.

'In mijn interpretatie van deze onderwerpen wil ik de luisteraar de ruimte geven om zelf betekenis te vinden. Imagine nodigt uit tot fantaseren, tot het ontdekken van een verhaal dat zich afspeelt tussen de noten. Of dat mijn verhaal is of dat van de luisteraar, doet er niet meer toe.' MK

Matthijs Kieboom is actief als componist voor film en televisieseries sinds 2009. Zijn stijl wordt omschreven als thematisch en melodisch in een eindeloze fusion van genres en unieke geluiden. Iedere film en serie geeft hij een eigen muzikale identiteit. Matthijs won diverse prijzen met zijn werk.

Nils Frahm is een Duitse muzikant en componist en woont in Berlijn. Zijn voornaamste instrument is piano. Nils staat bekend om zijn instrumentale, minimalistische en experimentele muziek waarin hij (neo) klassieke elementen mixt met elektronica. Live improviseert hij delen van zijn show en maakt hij gebruik van voorwerpen waar je niet meteen aan zou denken om te gebruiken als instrument, zoals een toiletborstel.

5 vragen aan Lonneke

Wat maakt de muziek van Nils Frahm zo bijzonder?

Nils Frahm vervaagt op een unieke manier de grenzen tussen klassieke, elektronische en experimentele muziek. Hij speelt niet alleen akoestisch piano, maar ook geprepareerde of elektrische piano, orgel en modulaire synthesizer. Ook laat Nils op zijn albums heel bewust geluiden van instrumenten en de ruimte horen, zoals het klikken van de toetsen, het kraken van hout en zijn in- en uitademingen. Dit schept een gevoel van nabijheid, bijna alsof je bij hem op schoot zit! Hierdoor ontstaat een klankwereld die intiem is maar door het gebruik van elektronica ook ruimtelijk en futuristisch. Zijn liveoptredens zijn heel intens en dynamisch. Nummers bouwt hij vaak ter plekke uit met loops en improvisaties waardoor een concert voelt als een levende compositie. Of je zijn muziek nou live of digitaal hoort, het werkt voor mij heel beeldend. 

Hoe ben je op het idee gekomen om de muziek van Nils Frahm te bewerken voor strijktrio en slagwerk?

Nils is eigenlijk een one-man-band, maar klinkt soms bijna als een orkest of volle band.  Ik raakte nieuwsgierig naar het idee om zijn muziek met meerdere mensen uit te voeren en ging daarbij uit van mijn eigen instrument, de viool. Ik kwam uit bij een herinterpretatie met een kleine akoestische bezetting voor strijktrio en slagwerk. Het strijktrio zou de pulserende harmonieën van de synthesizers en pianoakkoorden en herkenbare melodieën kunnen overnemen. Het slagwerk zou zich richten op de subtiele en organische ritmes, maar ook op harmonieën door het gebruik van een vibrafoon. Met deze combinatie van instrumenten is een grote hoeveelheid aan klankkleuren te ontdekken! 

Componist Matthijs Kieboom schrijft normaal gesproken muziek voor films en series zoals Gooische Vrouwen, Tatort en WOLF. Voor dit concert schrijft hij muziek zonder film erbij. Wat kunnen we verwachten?

Ik heb Matthijs gevraagd om een compositie te schrijven waarin verbeelding centraal staat. Filmmuziek is eigenlijk bedoeld om een scène te ondersteunen. Maar hoe klinkt het als deze muziek een eigen identiteit heeft, die ook zonder film krachtig werkt? Ik vind dat de muziek van Matthijs een verhaal vertelt, met een spanningsopbouw, opluchting, dreiging, verdriet. Het is alsof je een film ‘in je hoofd’ ziet, die emoties en verhaallijnen oproepen. Zijn nieuwe compositie IMAGINE is een ode aan verbeelding. 

Popartiesten zoals Rosalía en Armin van Buuren brengen de laatste tijd muziek uit met veel invloeden uit de klassieke muziek, met veel succes. Waarom denk je dat dit soort muziek juist ook fans van popmuziek zo aanspreekt?

Voor mij geeft dit aan dat muziekstijlen steeds meer in elkaar overvloeien. Klassieke muziek heeft van nature een grote emotionele lading. Popmuziek is vaak strak gestructureerd en repetitief. Door klassieke invloeden toe te voegen krijgt popmuziek meer gelaagdheid, een laag van emotionele diepte. Daarnaast geeft het misschien ook een gevoel bij artiesten van artistieke authenticiteit, omdat de vermenging nog niet heel vaak gebeurt. 

Publiek heeft door de komst van online platforms nu makkelijker toegang tot verschillende genres. Ik denk dat dit een wisselwerking heeft met luisteraars waardoor ze ook steeds meer openstaan voor genrevermenging. Luistergewoonten veranderen! Deze combinatie van factoren maakt klassieke invloeden denk ik aantrekkelijk voor popfans – het voelt bekend en toch vernieuwend. 

Het concert heet IMAGINE. Wat voor ervaring hoop je dat de bezoekers hebben gehad, als ze de zaal verlaten?

Een gezamenlijke beleving die spreekt tot ieders eigen verbeelding. Er is ruimte voor alle emoties en gedachten, zonder grenzen, zonder kaders en zonder oordelen. Uiteraard hoop ik ook dat het concert de luisteraar uitnodigt om daarna zelf op zoek te gaan naar muziek die niet in hun dagelijkse playlist staat. Dus een ode aan verbeelding maar ook aan nieuwsgierigheid. 

lonneke002